Ziua Bacoviană a Morţilor

1 Noiembrie 2008 la 2:53 pm | Publicat în Copilul din mine, Personal | 12 comentarii
Etichete: , , , , , , , , , , ,

1 Noiembrie . . . Ziua Morţilor. . . asta mi se spunea încă din copilărie atunci când eu întrebam de ce vin la cimitir aşa mulţi oameni în ziua aia. Mi se părea ciudat faptul că , atunci când, peste an, mergeam la cimitir, acesta era gol ( mormintele tot acolo erau, aşa că nu vă speriaţi) , iar în prima zi a lunii Noiembrie tembeloizii ăia se călcau în picioare unul pe altul. . . aşa aglomeraţie era.

Azi am întrebat-o iar pe mama de ce se numeşte aşa ziua de 1 Noiembrie. Nici ea nu ştie prea multe, dar mi-a spus că denumirea asta parcă e mai mult la maghiari şi noi am preluat-o. La noi cică Ziua Morţilor se consideră si Sâmbăta Floriilor . . . în fine, tot nu m-a lămurit, aşa că nu-mi rămâne altceva de făcut decât să mă documentez, însă nu acum. Nu, nu, căci în momentul de faţă iar m-a cuprins un dor nebun de a scrie şi vreau să profit de această ocazie şi să vă povestesc ce matinală am fost azi.

Pe la 8 a.m mama m-a trezit şi m-a îndemnat ” să fac ochi ” ( mă distrează tare mult locuţiunea asta ). Ea trebuie să meargă la muncă pe la 2 , aşa că a trebuit să ne grăbit ca să ajungem la cimitir. Cum eu aveam o moacă plouată, la fel ca vremea taciturnă de afară, n-a prea avut ea cu cine discuta aşa de dimineaţă iar, până să-mi dau eu seama ce fac, mama a cumpărat ” florile de morţi ” ( aşa le numeam eu când eram mai minoră decât în prezent deoarece observasem eu că oamenii nu le cumpără decât în această perioadă a anului când le duc la cimitir ).

În piaţă era plin de flori , de crizanteme mai exact, de toate formele şi de toate culorile. Preţurile mie mi s-au părut modice. Adică, vreau să vă zic faptul că, mie nu mi se pare deloc exagerat ca o floare să aibe un preţ între 2 şi 4 lei. Nu prea au fost oamenii de acord cu mentalitatea mea şi am auzit-o pe o doamna behaind ” pai cum dracu’ , măăă, o flore-i cât 2 pite ? ” ( pită= pâine . . . traducere pentru mitici :p )

Tot în piaţă am văzut cum un ţigănuş învăţa una-alta despre comerţ. Mi-a fost tare simpatic puştiul. Aveam cam vreo 12 ani şi încerca să-şi pună mica lui afacere pe picioare. Iniţial, s-a milogit de o tanti să-i dea şi lui nişte flori. Nu a avut pretenţia de a primi cele mai frumoase flori. Nu, nu pentru că el era conştient că alea nu i le va da tanti. S-a tot plimbat pe lângă taraba femeii până când aceasta, ca să scape de gura lui, i-a dat o floare şi astfel piciul a avut un capital iniţial. După aceea, s-a dus la alte tarabe şi întreba ” ce flore-mi daţi de 10 mii ? „ La auzul acestei întrebări, mulţi oameni au stâmbat din nas si l-au trimis la dracu’ în praznic pe ţigănuş, însă asta pe el nu l-a demoralizat, ba din contra, şi-a continuat negoţul şi a primit alte flori de la nişte bătrânele darnice. Era foarte fericit şi entuziasmat de bucheţelul sărăcăcios ce-l avea în mânuţă.

Pe ţigănuş l-am lăst cu afacerea lui şi ne-am dus la cimitir unde ne-a întâmpinat o panoramă bacoviană a oraşului.

Ţin minte că Vyio îmi spusese că pe ea a suprins-o când a fost în Cluj faptul că cimitirele sunt amplasate pe dealuri. Niciodată nu m-am gândit la acest aspect. Azi, după ce am urcat un deal ( nu vă imaginaţi că-s dealuri d-alea primitive , pline cu mărăcini împuţite. NU, nu! Au scări betonate şi alea alea ), am ajuns la mormânt la tata. ( nu are rost să vă zic că mama s-a apucat de plâns, că eu am strâns din dinţi ca să fiu tare pentru noi amândouă, că am văzut cea mai mare şi mai hidoasă cioară posibilă ce croncănea din toţi plămânii ei de parcă mi-ar fi zis ” aici te aştept şi pe tine, fraierăăăă !” şi că m-au scuturat frigurile..nu, n-are rost să vă dau asemenea detalii , darrr..ptiuuuu, drace! inconştienta de mine . . . tocmai am facut-o )

Parcă acum mă văd pe mine de-un metru umblător cum mergeam cu Bunica Lenuţa şi cu Bunicu’ Ionaş la cimitir ( mama a lucrat în acel an şi de aia n-am putut merge cu ea ) în urma cu câţiva ani buuuni. Era seară deja şi se vedea atâââââââât de frumos cimitirul plin de luminiţele lumânărilor. Şi eu, o mogâldeaţă de om, am zărit turta dulce. Yumyyyyy . . . când eram micuţă abia aşteptam să vina Luminaţia şi să-mi cumpere turtă dulce cu oglindă în mijlocul ei , sau şirag de turtă dulce sub formă de rozar. Asta fiind un fel de tradiţie pentru mine, i-am cerut şi în acel an bunicii să-mi cumpere . daaar cum ea e foarte zgârcită şi strângătoare din fire, plus că nu-i suportă pe ţigani, ea înjurându-i pe bieţii oameni ori de câte ori are ocazia, m-a refuzat fără să stea pe gânduri, dându-mi următoare explicaţie „ Alexandra, draga lu’ bunica, tu nu vezi că ăia ce vând îs ţigani d-ăia murdari ? nu-ţi cumpăr că nu vreau să iei vreo boală de la ei. . . Doamne fereşte! ” şi astfel mai, mai că mi-au dat lacrimile pentru că bunica întrerupsese tradiţia în acel an.

Azi mama a continuat tradiţia noastră şi mi-a luat un iepuraş şi un şirag din turtă dulce. În timp ce-mi alegeam dulciurile, lângă noi stătea o bunicuţă cu nepoţelul de mână. Bebele era atââât de bucuros şi de fericit…uaaaai..se citea pe făţuca lui . M-am bucurat ca un copil mic de turta aia dulce, dar am fost mai fericită când l-am văzut pe copiluţul ăla. Parcă mă vedeam pe mine . . . drace, ce copil fain am fost şi eu odată . . .

O altă tradiţie inventată de mama constă în faptul că, ori de câte ori mergem la cimitir, ne oprim dupa aia la Cofetăria Rusalca şi mâncăm specialitatea patiseriei ( tortul cu acelaşi nume ). Asta facem de vreo 10 ani încoace şi azi nu ne-am dezis de la acest obicei frumos.

Ulterior am mai zăbovit prin magazine şi am avut norocul de a-mi găsi o fustă de iarna foarte faină ce-mi vine tare bine.

So, today it was a good day, even though today we celebrate our beloveds who have passed away

12 comentarii »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. in curand te voi numi enciclopedia pt ca tot aflu lucruri noi de la tine 😀 habar nu aveam ca 1 nov e ziua mortilor 😀 trebuie sa le uram la multi ani? 😀 stiu, nu e amuzant 😦
    dar spune-mi cand ai mancat iepurasul de turta dulce cu ce ai inceput? mie imi place sa ii musc urechea.

  2. pai d`aia ti`am zis ca astea`s niste influente de la maghiari ce s`au rasfrans asupra Ardealului 😀 tu fiind mai mitica asa [ astfel ii numesc eu ep Bucuresteni 😛 ], n`aveai de unde stii decat daca aveai ceva legaturi cu Ardealul
    iepurasul..ummm…inca nu l`am mancat 😀 il astept pe Ionut sa`l incepem impreuna :))

  3. sa iti fie de bine prajitura de la Rusalca
    abea astept sa te vad in fustita
    si sper ca mi-ai lasat si mie turta dulce

    ma bucur ca ai avur o zi frumoasa cu toate ca noh 😦

    ciupaaaaaaaaa >:D<

    deeeeeeee :*

  4. nice article 🙂 chiar nu shtiam ca sunt asha de scumpe florile(banuiam) , nu ca n-as fi oferit vreo floare ci doar ca stau la casa si am o curte plina de trandafiri,lalele si inca vreo cateva soiuri 🙂
    chiar am trecut de multe ori pe langa florarie dar de intrat … :))

  5. faci un schimb de link pt blog roll ?

  6. Ciupa – ciupa meeeeeeeee >:D<
    trilulilu89- bine ca mi`ai zis 😀 la vara mi te prezinti cu muuuuuuuuuulte flori 😉

  7. Wei..condoleante..n-am stiut 😦

    Sa porti sanatoasa fusta! Si sa ai o iarna tare faina 😉

  8. Rozza- multumesc !
    trilulilu89 – vaaaaaaaaaaai..m`ai spart la faza asta :)) eu ma refeream sub ce nick vrei sa`mi apari in blogroll =)) nu care`s pasii de a te adauga acolo =))))

  9. …condoleante…>:D<
    sper sa te vad si eu intr-o zi cu fusta 😀 (sa o porti sanatoasa)

  10. ^ cat de curand 😉

  11. Si eu am scris despre ce au facut „Sepcile Rosii” legat de „Luminatie”, aici.


Lasă un răspuns

Blog la WordPress.com.
Entries și comentarii feeds.

