Enigma

25 Iulie 2008 la 10:26 am | Publicat în Carte | 12 comentarii
Etichete: , , , , , , , , , , ,

S`a dat sfara`n tara ca, cica, intr`a 11 a vom studia Enigma Otiliei de George Calinescu. Poate`i doar un zvon , sau poate nu. Totul depinde de tentativa de profa ce`o vom avea anul acesta scolar. Cum si`a redactat ea programa scolara [asta daca are asa ceva] , asa se presupune ca invata noi. Yeah , right. . .ce voi mai invata de la dansa…ooo, daaaaa…mi`a demonstrate acum cateva luni pedagogia ei , la o inspecti, la care, aproape nici nu i`am simtit prezenta .

Deja am luat`o razna. Am draci numai cand ma gandesc ca, peste cateva luni [vacanta asta`i o clepsidra turbata], voi fi nevoita s`o suport zi de zi…damnnnn .

Sa revenim. Nu vreau sa ma enervez mai tare. Dany, prietena mea, care e intr`o clasa paralela cu a mea, a studiat anul acesta „Enigma Otiliei”, in timp ce noi ne plictiseam ingrozitor cu „Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi ”.Imi era rusine cand le auzeam pe colegele lui Dany ca vorbeau de ora de romana. Eu habar nu aveam despre ce mama dracu` se povestea in „ Enigma Otiliei”. Tot ce auzisem era ca actiunea e inglobata in 2 volume, narandu`se despre dragostea [ de natura mai mult filozofica decat fizica…aia nu aveau voie sa intretina relatii sexuale decat dupa casatorie] dintre 2 membrii ai burgheziei din alte timpuri.

Cum vine asta, dom`le? Eu sa asist la discutii ca un simplu spectator? No way, dude ! Nu`mi place postura de jurat. Mai degraba ma prinde cea de procuror .

Asa ca, fara sa stau prea mult pe ganduri, ieri am terminat romanul [ citirea lui a durat aproximativ 4 zile]. In felul asta, am si eu un punct de vedere personal in ceea ce priveste „Enigma Otiliei” si`mi permit [n`am nevoie de aprobarea nimanui pentru asta] sa`mi dau cu parerea in mod gratuit.

Acum, ar cam trebui a fac un scurt rezumat al romanului. Dar, cum se stie ca eu nu`s normala , nu voi face asta. N`ai citit cartea? Nu face spume, va fi la lecturile obligatorii din clasa a 11 a. Esti curios? A, daaa? Pune mana pe carte si baga mare. Ti`e lene? Ce`mi zici mie? NU`mi pasa. Nici eu n`am rabdare dar, cu toate astea, am citit aproape 500 de pagini… asa ca, TACI si Indura .

Saptamana trecuta am vorbit cu ZuZu despre aceasta carte. Curioasa , l`am intrebat ce parere are despre ea.Mi`a zis ca`mi va placea cu siguranta de Stanică Raţiu si asta nu neaparat pentru ca`mi poarta numele [ sa fie clar : el MIE si NU invers !]. Intr`adevar , ZuZu a avut mare dreptate [cam are el, dar nu`mi place sa recunosc]

Initial, aveam o repulsie totala fata de Stanică , el fiind tipul omului pupinCURist, mereu angrenat in goana dupa bani, un maaaaaaaaare FALS. [ arivistu` dracu] Ulterior, pe masura ce citeam , Stanică a inceput a`mi intra`n gratii. Din dorinta lui de a ajunge „cineva”, a devenit un HOT al dracu` de bun. Juca un teatru nemaipomenit, Ce sa mai ,dom`le, era un actor desavarsit. Perseverenta a fost mereu trasatura lui definitorie. Datorita ei, Stanică Raţiu a fost singurul personaj al romanului care, in deznodamant, a sfarsit fericit, avand bani , cei care i`au adus un renume si o „fata faina” [sotia lui –Georgeta], dar aceasta nu reusit a`i indeplini dorinta de a participa la perpetuarea natiei prin „numerosi fii”.

Unchiu` Costache” mi`a adus aminte de nuvela „Hagi Tudose”, studiata in scoala generala [clasa a 6 a sau a 7a , nu mai retin exact] Personajul se incadreaza in tipologia avarului.Dintotdeauna, i`a placut sa duca o viata buna , ceea ce presupunea o maaaare avere.Cu toate astea, batranul era foarte econom, strict cu cheltuielile [atat ale sale, cat si ale lui Felix a carui avere o gestiona], avand mereu impresia ca cei din jurul sau ii mancau avutul „Ba-banii! Pu-pungasii! Hotii! ”

Dragostea lui pentru „fe-fetita” sa, Otilia , este una de natura absoluta. Cat a trait batranul, el i`a facut toate poftele. Inainte sa moara, a inceput a`i construi propria`i casa. Nu a reusit insa a`si finaliza actiunile. [„ Parazitii- Moartea intreaba de tine ” . . . zmuahaha] Chiar si pe patul de moarte, a continuat goana dupa bani, purtandu`i pe acestia mereu asupra`i [sub salteaua canapelei , sau tiviti in interiorul pantalonilor]

Avea Costache un cosmar in care hotii ii furau banii , fix de sub ochii sai, iar el , neajutorat, lipsit de vlaga, nu putea sa se miste, sa ii impiedice pe „pu-pungasi”. Ironia sortii face ca batranul sa nu scape de ce se temea, el fiind jefuit de Stanica atunci cand d`na cu Coasa l`a chemat la EA.

************************************************

Morala [ care ESTE ] :

Bani sa ai
Si ai grija sa ii cheltui pana-ajungi in Rai
Da ‘ ai grija sa ii cheltui pana-ajungi in Rai
Ca poate Dumnezeu e Fiscu ‘ si tu tre ‘ sa-i dai
[ B.U.G Mafia- Viata Noastra]

12 comentarii »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. no deci… numai comentarii literare nu ma asteptam sa faci :)) cu ce-si ocupa unii timpul vara :p

  2. a trebuit sa notez undeva ca sa nu uit pana in toamna 😀
    asta e o mare placere de`a mea :sa despic firu`n patru pe texte literare
    si . . .aaa, da…ziceai de „comentari literare” asta nu`i unul din ele 😛 ale mele sunt mult mai elaborate
    pot abera pagini intregi 😉

  3. Sa stii ca urasc sa spun „ti-am zis eu” si am sa ma abtin si de data asta 😛

  4. bine… aici te-ai abtinut din aberat prea mult fiindca stiai ca nu o sa ma chinui sa citesc chiar atat. apreciez faptul ca te gandesti la mine :))

  5. ZuZu – abstinenta e cheia =))
    Nosfer – stii ca mereu sunt cu gandul la tine :))))

  6. A fost romanul meu preferat din liceu.
    Sunt atat de amuzante unele personaje! Am ras si acum cand am repetat pt admitere.

  7. mie nu`mi place finalul :)) prea sec biletu` ala de la Otilia 😦

  8. Eh,eu an avut norocul sa o citesc acuma,desi am terminat a9a..[lectura obligatorie,ce sa-i faci].Initial,primele 3 pagini mi se par o abureala,desi nu spun ca descrierile n-ar fi geniale,dar m-au plcitisit.Insa,am trecut peste si mi se pare o carte senzational de frumoasa,deja numarandu-se printre preferatele mele :x.Te unge la sufletzel citind-o :X.

    In schimb,Ultima noapte..nu e chiar asa frumoasa.Primul volum mere,dar al doilea :-&.Dar hai sa spunem ca sunt eu prea mica ca sa o inteleg..

  9. atunci mai suntem alti 30 de copii „copaci” pe langa tine 😀
    nici eu si nici cei 29 de colegi ai mei n`am agreat DELOC „Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi”
    abia ne tineamn ochii deschisi ca, nah, respectu` pt profa 😀 dar tot dezinteresul fata de porcaria aia de roman x(
    tot ” Ion ” si ” Morometii ” raman ză best :X

  10. Si mie mi-au placut alea :X.Morometii primul volum,al doilea mi se pare putin prea…rapid.Iar Ion..capodopera.

  11. bv tie daca ai citit al 2 lea vol din Morometii 😛 eu n`am rezistat la atata politica 😀 si chestii NEinteresante legate de istorie :-j

  12. am avut de citit enigma otiliei intr-a 9-a 🙂


Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.
Entries și comentarii feeds.

